Hoe volop leren en ontwikkelen? Wij gaan op zoek naar wat élke leerling nodig heeft! 

Benieuwd hoe we dit in de praktijk aanpakken? Ontdek hieronder de 4 pijlers van ons zorgbeleid.

1. De onderwijsloopbaanbegeleiding

> Op weg met je talent

Gezien de brede eerste graad inzet op een brede basisvorming, moeten de leerlingen na het tweede jaar een belangrijke studiekeuze maken. Zij worden hier het hele schooljaar in begeleid via het traject ‘Op weg met je talent’.  

> Onderweg met je talent

Na de tweede graad stromen veel leerlingen door naar de logische vervolgrichting in de derde graad. In enkele domeinen moeten de leerlingen kiezen tussen twee mogelijkheden. Er zijn ook leerlingen die een overstap naar een andere richting of domein overwegen. Via de reflectiegesprekken begeleiden we onze vierdejaars bij deze overgang. Na de Paasvakantie wordt in alle klassen van het vierde jaar gerichte info gegeven over de mogelijkheden in de derde graad. Tijdens onze opendeurdag nodigen we de ouders van de vierdejaars ook expliciet uit om een duidelijk beeld te krijgen van deze richtingen.

> Succes met je talent

Onze laatstejaars staan opnieuw voor een moeilijke keuze: wil ik gaan werken of verder studeren? Het aanbod in het hoger onderwijs is ontzettend ruim, wat de keuze niet vergemakkelijkt. Ook met onze afstuderende leerlingen lopen we een traject gedurende het volledige schooljaar. Er zijn lessen over de studiekeuze, een bezoek aan de SID-in, reflectiegesprekken, een klassenraad en oudercontact staan op het programma. Zo helpen we onze leerlingen bij dit keuzeproces en sturen we ze gerust, mét hun talent, de wijde wereld in.  

2. Leren en studeren

Leren is verrijkend en doet je groeien! Het verwerken van nieuwe leerstof kan soms uitdagend zijn en is niet voor iedereen evident. Om leerlingen te ondersteunen bij hun leerproces zetten we in op ‘leren leren’ en werken we met een getrapt systeem om ondersteuning te bieden bij de specifieke noden van elke leerling.  
In elke stap van zorg vertrekken we vanuit de noden van de leerling, met de ouders, vakleerkrachten en leerlingenbegeleiders als belangrijke partners. Wanneer nodig, kan ook het CLB en leersteuncentrum betrokken worden. 

> Brede Basiszorg

Het doel van onze brede basiszorg is dat leerlingen succes ervaren en vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen. Voor de meeste leerlingen is deze basiszorg voldoende. 

> Extra ondersteuning

Voor sommige leerlingen is extra steun nodig. Dit kan via onderstaande initiatieven op school. Daarnaast kan het nodig zijn externe hulp in te schakelen, zoals het CLB of het Ondersteuningsnetwerk Vlaamse Ardennen

> Leeratelier – eerste en tweede graad

Leerkrachten kunnen op de klassenraad vaststellen dat een leerling nood heeft aan extra ondersteuning en kan een leerling aanmelden voor het ‘leeratelier’.

In kleine groepjes wordt onder begeleiding gewerkt aan plannen, grotere hoeveelheden leerstof verwerken, … De begeleiding loopt een tiental weken en wordt geëvalueerd door de leercoach. 

> Word Je Eigen Coach

In de derde graad leggen we de verantwoordelijkheid meer bij de leerlingen en moedigen we ze aan om ‘Word Je Eigen Coach’ te volgen.
Aan de hand van vier sessies leren de leerlingen inzicht krijgen in de fasen van studeren en oefenen ze die verder in, toegepast op hun eigen lesmateriaal. De klassenraad kan hiertoe advies geven, de leerlingen melden zichzelf aan.  

> Huiswerkbegeleiding

Wanneer deze initiatieven niet voldoende zijn, kan een leerling ook worden aangemeld voor individuele huiswerkbegeleiding. Hier wordt er één-op-één gewerkt aan specifieke vakinhouden of studievaardigheden, steeds vanuit de specifieke behoeften van de leerling. 

3. Psychisch en sociaal functioneren

Jongeren komen makkelijker tot leren in een veilig en positief schoolklimaat, waar ze al hun talenten ten volle kunnen ontwikkelen.  Samen willen we bouwen aan een warme school waarbij we extra aandacht geven aan verbinding met onze leerlingen.
In eerste instantie zetten we in op de verbinding tussen leerlingen en hun leerkrachten. Aan de hand van reflectiegesprekken wordt meermaals per schooljaar met de leerlingen besproken hoe ze zich voelen op onze school.  
Naast de leerkrachten, staan ook onze leerlingenbegeleiders elke dag klaar voor leerlingen, ouders en leerkrachten om samen een weg te zoeken doorheen de vele uitdagingen die het leven soms biedt.  

‘’Ben je even het noorden kwijt? Kom langs in het Kompas!’’

Samen met de jongerencoaches vormen de leerlingenbegeleiders ‘Het Kompas’. Het Kompas biedt op een warme, deskundige manier laagdrempelige hulp voor iedereen die ‘even het noorden kwijt is’. 
Hier kan je elke dag terecht voor grote of kleine problemen. Heb je vragen over de schoolwerking? Is er ruzie in de klas? Zit je niet goed in je vel? Loopt het thuis niet zo goed? Heb je een conflict met een leerling of een leerkracht? 

Samen kunnen we heel veel uitdagingen of problemen aanpakken zoals pesten, spijbelen, faalangst… Dit kan ook in overleg met o.a. de klastitularis, het CLB, ouders, medeleerlingen…. 


Ons gemeenschappelijk doel is om leerlingen te versterken door zorg op maat te voorzien waardoor nieuwe haalbare kansen gecreëerd worden op onze school. Aarzel dus zeker niet om ons te contacteren met al je vragen, bezorgdheden of voorstellen.  Kom gerust eens binnen, dan kijken we samen wat we voor jou kunnen doen! 

4. Preventieve gezondheidszorg

Een specifieke vraag? Neem contact op met een van onze leerlingenbegeleiders.